Co to jest system zarządzania treścią (CMS)

System zarządzania treścią, znany również jako CMS, to oprogramowanie przeznaczone do zarządzania stronami internetowymi i modyfikowania ich zawartości bez konieczności posiadania wiedzy programistycznej. W przeszłości takie rozwiązania były tworzone w celu zarządzania lokalnymi plikami przechowywanymi w pamięci komputera. Obecnie jednak systemy CMS są tworzone w celu uproszczenia zarządzania stroną internetową.

Co to jest system zarządzania treścią (CMS)
Strony internetowe

Jak działa system zarządzania treścią CMS?

W Internecie najczęściej używane systemy CMS wymagają zalogowania się na stronie internetowej przy użyciu poświadczeń administratora lub użytkownika z określonymi uprawnieniami do wprowadzania zmian na stronie. Jest to jedna z zalet takich rozwiązań. Możliwe jest tworzenie profili i przypisywanie konkretnych zadań poszczególnym osobom, na przykład jeden użytkownik może mieć uprawnienia do edycji i dodawania treści, podczas gdy inny ma pełne prawa administracyjne.

Nie jest konieczna znajomość języków programowania do obsługi systemu zarządzania treścią, jednak zazwyczaj pozwala on na edycję plików bez konieczności pobierania ich na dysk komputera i następnie przesyłania.

Po zalogowaniu się do systemu CMS użytkownikowi prezentowany jest pulpit nawigacyjny zawierający różne opcje. Poniżej znajduje się przykład takiego dashboardu w WordPressie – obecnie najpopularniejszym CMS-ie na świecie. Lewa strona wyświetla opcje administracyjne, zapewniając jednocześnie dostęp do ważnych danych witryny i wybranych wtyczek. Użytkownicy mogą również łatwo sprawdzić aktualizacje systemu bez konieczności posiadania jakiejkolwiek wiedzy programistycznej – zazwyczaj proces aktualizacji wymaga jedynie kilku kliknięć.

Panel CMS WordPress
Panel CMS WordPress

W większości systemów CMS istnieje możliwość zaplanowania wcześniejszej publikacji. Jeśli planujemy wyjazd, możemy uprzednio przygotować treści, które będą pojawiać się na stronie w tym okresie. Dodatkowo, istnieje opcja sprawdzenia, czy nowe materiały będą wyświetlane poprawnie.

Korzyści z używania systemów zarządzania treścią (CMS)

Korzystanie z systemów CMS ułatwia zarządzanie własną stroną internetową. Poniżej przedstawiamy główne korzyści, jakie niesie ze sobą używanie CMS-ów:

  • Wiele z nich działa na licencji open source – co oznacza, że możemy z nich korzystać bezpłatnie, nawet w celach komercyjnych. Mamy prawo do wprowadzania niemal dowolnych zmian w ich kodzie;
  • Prostota publikacji treści – mamy dostęp do edytora tekstu, dzięki czemu dodawanie materiałów na stronę jest bardzo proste. Możemy również zaplanować publikacje treści na przyszłość;
  • Dostępność dla początkujących – osoby nieposiadające specjalistycznej wiedzy technicznej z pewnością poradzą sobie z obsługą strony;
  • Możliwość dostosowania do oczekiwań – dzięki dostępnym wtyczkom, a w przypadku systemów open source – istnieje również możliwość przebudowy lub wprowadzenia zmian w kodzie;
  • Dostosowanie do stron o różnej wielkości – nawet darmowe rozwiązania pozwalają na zarządzanie zarówno małymi, jak i bardzo dużymi stronami;
  • Łatwość opanowania – panel administracyjny systemów CMS zazwyczaj nie nastręcza większych trudności, jeśli chodzi o zrozumienie jego funkcji i działania. Oczywiście wymaga to poświęcenia czasu na opanowanie rozwiązania. Poziom trudności zależy również od tego, jaki system CMS wybierzemy;
  • Darmowe motywy i wtyczki – istnieją również płatne opcje, jednak w większości przypadków przy darmowych systemach CMS mamy do wyboru mnóstwo wtyczek i motywów, co pozwala nam na samodzielną personalizację strony. Wprowadzanie zmian w wyglądzie strony również zazwyczaj nie niesie za sobą większych komplikacji;
  • Duża społeczność – popularne systemy CMS wykorzystywane są na milionach stron internetowych. Wokół tego oprogramowania istnieje duża społeczność, która korzysta z forów czy grup na Facebooku. Dzięki zgromadzonej tam wiedzy i możliwości zadawania pytań możemy rozwiązać wiele problemów bez ponoszenia kosztów, które możemy napotkać podczas użytkowania systemu.

Rodzaje systemów zarządzania treścią CMS

Systemy zarządzania treścią można sklasyfikować na podstawie różnych kryteriów. Jeśli chodzi o licencję, można wyróżnić następujące:

Software as a Service (SaaS)

SaaS to usługa, w ramach której otrzymujemy system CMS zainstalowany na serwerze. Za korzystanie z niego płacimy abonament, zazwyczaj miesięczny, kwartalny lub roczny. W tym przypadku nasze możliwości edycji plików są ograniczone.

System open source

CMS z otwartym kodem źródłowym, który zgodnie z licencją możemy edytować. Korzystanie z oprogramowania nie wiąże się z żadnymi kosztami.

Autorski CMS

System, który jest specjalnie zaprojektowany dla konkretnego klienta. Takie rozwiązanie ma być idealnie dopasowane do projektu, branży czy wymagań odbiorców. Taki wybór wiąże się jednak z kosztami, które w wielu przypadkach mogą być znaczące.

Dodatkowo systemy CMS można podzielić m.in. na:

Platformy blogowe

Przeznaczone do blogowania lub tworzenia osobistej strony internetowej. Doskonałym przykładem jest WordPress. Może on jednak być również wykorzystywany jako platforma e-commerce przy użyciu rozszerzenia WooCommerce.

Systemy e-commerce

stworzone do zarządzania sklepem internetowym.

Najbardziej popularne systemy zarządzania treścią dla stron internetowych

Jakie oprogramowanie CMS warto wybrać dla swojej strony internetowej?, Kolejność poniższej listy nie jest przypadkowa, najczęściej wybieranymi rozwiązaniami na całym świecie są:

  1. Udział WordPress w rynku wynosi 64,2%, biorąc pod uwagę tylko strony internetowe oparte na systemie CMS.
  2. Shopify posiada udział w wysokości 6,2%,
  3. Następnie Wix z 3,4%,
  4. Squarespace z 3%,
  5. Joomla z 2,5%,
  6. Drupal z 1,8%,
  7. Adobe Systems z 1,6%,
  8. Google Systems z 1,3%,
  9. Bitrix z 1,2%
  10. Webflow z 0,9%.

Popularne systemy CMS dla sklepów internetowych

Systemy CMS służą nie tylko do zarządzania treścią, ale także do sprzedaży. Oto najpopularniejsze platformy e-commerce na świecie. Rozkład wykorzystania platform e-commerce wygląda następująco:

  • WooCommerce – 26%,
  • Shopify – 20%,
  • Magento – 8%,
  • OpenCart – 5%
  • ShopifyPlus – 5%.

Podsumowanie

W przypadku systemów zarządzania treścią popularne na całym świecie są programy licencjonowane typu open source. Konkurują na rynku ze standardowymi rozwiązaniami w zakresie obsługi komercyjnych stron internetowych i niewątpliwie odnoszą sukcesy.

Na rynku dostępnych jest około 400 platform do zarządzania zawartością. Można wybierać spośród prostych systemów CMS, darmowych narzędzi oraz dedykowanego oprogramowania korporacyjnego. Przy podejmowaniu decyzji warto przede wszystkim rozważyć potrzeby swojej firmy i wziąć je pod uwagę. Ważne jest, aby nie ograniczać możliwości rozwoju swojej strony internetowej, lecz dokładnie ocenić, czy mnogość opcji niektórych systemów CMS jest niezbędna.